5 tips voor tijdens de donkere maanden
Geplaatst opDe vermindering van daglicht en daling van temperatuur beïnvloeden energie en productiviteit, wat leidt tot hoger ziekteverzuim. Vijf tips die helpen.
De voorbereiding voor de feestdagen is bij vele al in volle gang. Voor ondernemers een uitdagende tijd. Je moet het assortiment aanpassen, de winkelinrichting omgooien en ondertussen loopt de verkoop gewoon door. Maar er is nog een uitdaging waar je misschien niet meteen bij stilstaat. Namelijk de vermindering van daglicht en de daling van de temperatuur. Die hebben namelijk direct invloed op jouw energie en dat geldt uiteraard ook voor jouw medewerkers. Dit kan leiden tot een lagere productiviteit terwijl de werkdruk hoger is. Het gevolg is dat we ieder jaar rond deze tijd een piek zien in het ziekteverzuim. Met de juiste aanpak kan je deze periode aangenamer en productiever maken. We delen graag vijf tips die daarbij helpen:
1. In de pauze naar buiten
Moedig medewerkers aan om tijdens de pauzes even naar buiten te gaan. Frisse lucht doet wonderen. Zeker op dagen dat je in het donker op je werk aankomt en in het donker weer naar huis gaat is het fijn dat je even daglicht hebt gehad. Als het mogelijk is kan je ook buiten gesprekken met je medewerkers voeren, zoals een (individueel) overleg. Zo krijgen jullie beiden de nodige vitamine D binnen.
2. Regel gezonde snacks
Een gezonde werkplek is altijd belangrijk, maar vooral in de winter. Denk daarbij aan gezonde snacks in de kantine zoals groente, fruit en noten. Dit helpt om het energieniveau van je medewerkers op peil te houden. Daarnaast voorkomt dit ook nog de dipjes die samengaan met ongezonde snacks.
3. Zorg voor goede en warme werkkleding
Bescherm je medewerkers tegen de kou door te investeren in goede werkkleding. Zo kan je zorgen voor thermokleding als onderlaag, een warme trui of een (fleece) vest. Naast warme kleding kan je natuurlijk ook zorgen voor een goede verwarming of draagbare verwarmingen op plekken waar het moeilijker is om de temperatuur constant te houden.
4. Blijf verbonden en betrokken
Blijf in contact met je medewerkers en zorg ervoor dat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Organiseer activiteiten om de teamgeest te versterken. Dat hoeft niet groot te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een keer samen eten na werktijd. En praat meteen jouw medewerkers bij over de plannen en verwachtingen van de komende tijd. Vraag regelmatig na of ze ergens tegenaan lopen of dat er dingen spelen. Door vroegtijdig zorgen of problemen te ontdekken en deze aan te pakken voorkom je erger. Het bevorderen van open communicatie leidt tot een betrokken en gemotiveerd team.
5. Bied ondersteuning en erken inspanningen
Bied extra ondersteuning aan medewerkers die het moeilijk hebben. Ook hiervoor is het belangrijk dat er een open communicatie is, zodat medewerkers zich vertrouwd genoeg voelen om dat aan te geven. Misschien heel simpel, maar vaak vergeten: geef af en toe een oprecht bedankje of complimentje. Het betekent veel voor je medewerkers en is een boost voor de motivatie.
Wees er op tijd bij
Voorzie je dat iemand kan gaan uitvallen of wil je advies over hoe je een medewerker kunt ondersteunen? Neem ook dan gerust contact op met de casemanagers van het AVN ZorgPortaal. Ze zijn er ook voor ondersteuning en preventief advies. Je kunt ze bereiken op 070 301 25 52 of mail naar arbo@avnzorgportaal.nl.